22:47

Każdy liczy na Kolej Metropolitalną

Im bliżej budowy Kolei Metropolitalnej, tym więcej budzi emocji. Chodzi przede wszystkim o przebieg trasy pomiędzy Matarnią a Osową. Mieszkańcy poszczególnych dzielnic chcą, by przebiegała najbliżej nich.


W ub. miesiącu przedstawiliśmy warianty przebiegu nowej linii SKM, przygotowane przez inżynierów z biura projektowego IVV. Przypomnijmy: wariant "1" zakłada połączenie tramwajowo-kolejowe. Najpierw tramwajem jechalibyśmy starym nasypem z Wrzeszcza pod nowy terminal lotniska, tam następowałaby przesiadka na autobus szynowy, który cofałby się do istniejącej bocznicy kolejowej w Klukowie i jechał dalej przez Owczarnię i Osowę do Gdyni. Wariant nr 2 zakłada budowę po nasypie jednotorowej linii kolejowej do stacji przy nowym terminalu. Tam pociągi, tak jak wariancie "1" cofałyby się do Klukowa by bocznicą lotniskową dojechać do Osowej. W tym wariancie nie byłoby przesiadek, ale pociąg stałby co najmniej 2 min. przy lotnisku (czas na przejście załogi na drugi koniec kolejki). Z powodu jednego toru mniejsza byłaby przepustowość linii - pociągi jeździłby co ok. 30 minut. Wariant "3" zakłada budowę linii SKM z prawdziwego zdarzenia - dwutorowej, która od lotniska pobiegnie prosto na zachód do istniejącej linii Gdynia-Kościerzyna, gdzie pociągi SKM skręcą do Osowej (i dalej do Gdyni), a składy regionalne w kierunku Kościerzyny. Z jednej strony taka trasa jest krótsza niż po istniejącej bocznicy przez Owczarnię, z drugiej nie ma potrzeby zmiany kierunku jazdy na lotnisku. To rozwiązanie, choć technicznie najlepsze ma jedną wadę. Omija Owczarnię i południowo-wschodnią Osowę. A mieszka tam więcej osób, niż na położonych na trasie wariantu "3" Barniewicach.
- Okolice giełdy w Owczarni to idealne miejsce pod węzeł przesiadkowy. Tory już są, dlatego chcemy, by tędy także biegła Kolej Metropolitalna - mówi Justyna Przebiegła z Osowej. Mieszkańcy tego rejonu już zbierają podpisy za przebiegiem kolei po istniejącej bocznicy.
Temat przebiegu nowej linii podniesiono także podczas debaty o Trasie Lęborskiej, która odbyła się w siedzibie Telewizji Gdańsk w ostatnią sobotę. - Tak jak protestujemy przeciwko Trasie Lęborskiej, tak będziemy protestować przeciwko zabraniu Kolei Metropolitalnej z Owczarni - mówili zaproszeni do programu mieszkańcy.
- Wybór będzie trudny - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Z jednej strony mamy wariant o dużej przepustowości, przygotowany na wiele lat, z drugiej wariant technicznie słabszy, ale przebiegający bliżej obecnie bardziej zaludnionego terenu. Bez względu na to, który zostanie wybrany, pojawi się sieć autobusów dowozowych, więc komunikacja i tak się poprawi.
Być może rozwiązaniem konfliktu będzie po prostu dalsza rozbudowa sieci SKM. - Nic nie stoi na przeszkodzie by, oczywiście gdyby wybór padł na wariant "3", np. po wybudowaniu głównej trasy Kolei Metropolitalnej zmodernizować bocznicę i np. połowę pociągów z Gdyni do Gdańska i z powrotem puszczać przez Barniewice i lotnisko, a drugą połowę przez Owczarnię - podpowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Według najnowszych szacunków, koszt budowy Kolei Metropolitalnej zależnie od wariantu waha się od 500 mln do miliarda złotych. Połowę pokryje UE. Wybór wariantu nastąpi najprawdopodobniej latem.

(Michał Tusk, Gazeta Wyborcza, 03.03.2009)

Comments (0)

Prześlij komentarz